anyz.xf.cz obsah předchozí kapitola další kapitola ovládání

Hudba

Zlatý řez se uplatňuje i v dalším uměleckém směru, tentokrát hudbě. Velice známá je skladba Bély Bartóka Hudba pro smyčce, bicí a celestu. Tato skladba je celá založená na hodnotě zlatého řezu, Bartók zakomponoval zlatý poměr a Fibonacciho čísla opravdu do každé maličkosti od obsazení orchestru po vystupňování celé skladby.

celesta

celesta [čelesta] - bicí hudební nástroj, laděný, opatřený pedálem. Rozsah c1 - c5, který se však notuje o oktávu níž. Tento nástroj vynalezl v roce 1886 A. Mustel (1842 - 1919).

V hudebním oboru ještě musím zmínit studii doktora Vladislava Baginského, který podrobil housle typu Stradivari a Guarneri pečlivému zkoumání a došel k překvapivému závěru: oba typy byly pečlivě konstruovány podle zlatých poměrů. Hlavním cílem bylo pravděpodobně dosáhnout optimálního umístění efy.

efa

efa

efy - otvory tvaru písmene f na horní desce houslí, které umožňují přenos zvuku z vnitřku houslí a zajišťují tak mnohem plnější zvuk houslí, mj. také ovlivňují zakřivení víka

Přesuňme se teď z oblasti spíše humanitní na pole působnosti věd přírodních. Samozřejmě i zde se zlatý řez vyskytuje - ve fyzice, v astronomii, ale především v biologii, které se chci v tuto chvíli věnovat trochu podrobněji.

předchozí kapitola index další kapitola