anyz.xf.cz obsah předchozí kapitola další kapitola ovládání

Zlatý řez

S rostoucími čísly, se podíl dvou po sobě jdoucích čísel Fibonacciho posloupnosti stále více blíží k hodnotě 1,61803398… označované jako Φ (fí) a nazývané zlatým (sectio aurea) nebo dokonce božským řezem (divina proportio). Ale Fibonacciho posloupnost nebyla v historii první, kde se tento jev objevil. Podívejme se teď trochu do historie, kam až sahají nejhlubší kořeny zlatého řezu.

Historie

Už v nejstarších matematických textech ze starověkého Egypta (konkrétně především v Rhindově papyru) je uvedeno, že "v pyramidách je utajen tajemný kvocient, nazvaný seqt". Někteří historici se domnívají, že se jedná právě o zlatý poměr. Žádná měření však toto tvrzení zatím nemohla plně dokázat, na druhou stranu však ani vyvrátit. Jediným faktem tedy zůstává, že na Cheopsově pyramidě v Gíze byly naměřeny některé hodnoty až nápadně blízké Φ.

Řecký antický učenec Euklides se ve svých Základech zabývá, mimo jiné samozřejmě, i úlohou: "Rozděl úsečku na dva díly tak, aby obdélník, jehož jedna strana je celá úsečka a druhá strana je jeden z dílů, měl stejný obsah jako čtverec nad druhým dílem." Jde tedy o to, jak rozdělit úsečku na dva díly, aby poměr větší ku menší části byl roven poměru celé úsečky ku větší části. V době antického Řecka, kdy nebyla dosud známá algebra, byla tato úloha opravdu zapeklitým problémem. Dnes již samozřejmě víme, že tento poměr je onen záhadný zlatý řez.

V renesanci, kdy byla antická kultura velmi opěvována, vzniklo ono označení "božský řez". Vznikala i mnohá díla, která se zabývala tematikou výskytu zlatého řezu.

Označení "zlatý řez" se ale začalo používat až v 19. století. Jako první je použil Martin Ohm v jedné učebnici matematiky roku 1853. Poté nastala pro zlatý řez téměř až "doba temna". Vědci se všemožně snažili vyvrátit tvrzení, že zlatý řez je esteticky nejlahodnější lidskému oku, a zpochybnit tak jeho význam. Prováděli měření obrazů ve světových galeriích a knih v proslulých knihovnách, aby ukázali veřejnosti, že tvrzení o zlatém řezu, jako nejestetičtější proporci, je neprůkazné. Nedokázali však podat opravdu pádné důkazy, a proto, s nástupem nové doby spojené s rozvojem moderních matematických disciplín, byl zlatý řez znovu umístěn na pozici jednoho z nejdůležitějších prvků, nejen matematiky.

předchozí kapitola index další kapitola